Nya lagar 1 juli

Slipp alltför mycket administration som följd av de nya lagarna som träder ikraft den 1 juli. nte nog med att GDPR precis har landat. Det kommer mera. 1 juli träder följande lagar ikraft som kommer att påverka skönhetsbranschen. Både för dig med anställda eller som kanske är inhyrd personal hos någon eller har inhyrd personal i din lokal. Vi är glada över att kunna leverera nya uppdaterade versioner som kommer underlätta de där momenten du egentligen kanske hellre skulle vilja slippa. Programmen stödjer både ord. personal och tillfällig personal som behöver skrivas in i personalliggaren. Har du Alpacha´s lönemodul för Kapster, kan du skicka filer direkt till skatteverket för varje månad för inlämning av arbetsgivardeklarationen på individnivå.

Kropps och skönhetsvård 2 nya regler

Kropps- och skönhetsvårdsverksamhet avser behandling av en persons kropp eller omsorg om en persons yttre. Det kan handla om hudvård, manikyr, pedikyr, massage, makeup, tandblekning, tatuering och piercing, solarier och solsprayning. Åtgärder som är medicinskt betingade, kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar omfattas inte. Efter den 1 juli kommer även det som idag betecknas som frisörverksamhet att ingå i uttrycket kropps- och skönhetsvård. 

 

Vilka ska registreras?

Du själv och dina familjemedlemmar ska antecknas i personalliggaren

Du som är skyldig att föra personalliggare ska anteckna uppgifter för verksamma personer i personalliggaren. Du ska även anteckna uppgifter för

dig själv som företagsledare, make, maka, sambo och barn under 16 år.

Detta gäller för den tid som ni är verksamma, och det gäller bara om ni har andra verksamma.

 

Blandad verksamhet
- flera olika verksamheter i samma lokal

Om du bedriver flera olika verksamheter i samma lokal, och minst en av dessa omfattas av skyldigheten att föra personalliggare ska samtliga verksamma i lokalen antecknas i personalliggaren. Detta kallas för blandad verksamhet.

Om näringsverksamheten huvudsakligen består av annan verksamhet än sådan som medför skyldighet att föra personalliggare, behöver ingen personalliggare föras. Med huvudsakligen avses ca 75 procent av omsättningen.

Källa: skatteverket.se

 

Skyldighet att lämna in Arbetsgivardeklaration på individnivå

För frisörer med över 15 anställda behöver du som arbetsgivare lämna in en individanpassad arbetsgivardeklaration varje månad, med start juli månad 2018. Kör du importfilen redan i juni månad kommer det därför

Spara inte att fungera. För dig med 15 anställda eller färre inom frisörbranschen börjar lagen gälla 1 januari 2019.

Med anledning av lagarna finns nu en ny programversion med nummer: 2.2.420. Den förenklar för dig med löneversionen, då du kan exportera filer från Kapster och importera direkt in på skatteverkets hemsida. Supersmidigt!

 

Läs mer om lagen här, samt hur du gör på skatteverket.

 

 

Publicerad: 2018-06-19 09:34

Digitaliserat samhälle kräver minst lika hög service som tidigare, men mer effektiv sådan

 

Har du undrat hur det kommer att bli i framtiden och hur digitaliseringen påverkar din vardag? Alpacha har över 18 års erfarenhet av systemlösningar och kommer på Preciousmässan i veckan att visa upp ny, modern plattform för hur man i butiker kan förenkla arbetsmoment för de anställda och hur ett system kan bidra till snabb och tillförlitlig service till kunderna.

 

Glöm den tiden när man står och handskriver prislappar, letar efter påsar och i värsta fall borttappade delar som din kund med bestämdhet sa fanns vid inlämnande av ett smycke. Nu finns det kompletta Alpachasystemet där du kan göra allt från att följa kundärenden, skicka SMS när ärenden är klara, sätta ärendebeskrivningar och skriva ut prisetiketter direkt från systemet. Prisetiketterna tål dessutom kemikalier som vissa artiklar kanske utsätts för. 

 

Rätt information ger högre kvalitét och större trygghet för dig och dina kunder

 

Många gånger missas information och det blir som "viskleken" när man ska förmedla VAD en kund haft för önskemål och när ärendet vandrat fram och tillbaka mellan olika personer i butiken. Det kan t o m vara så att man inväntar en beställd del, men inte fått information om att den är fördröjd. Då hamnar man också i det läget att någon bör återkoppla till kunden med information i tid, innan kunden undrar vad som har hänt. Genom att skicka SMS direkt till kunden och sätta ärendet på inväntande på ett internt datum, så har både du och dina kollegor en större helhetsbild på ärendet och det är enkelt att följa upp om kunden kommer in. Det är annars en stor tidstjuv.