Individens upplevelse av ett kundbesök

Tänk om du kunde göra ett kundbesök så trevligt som möjligt från det att kunden börjar sin köpupplevelse hos dig, oavsett vilken "dörr" kunden kommer in genom. Webben t ex. Många vet inte ens om hur kunden blir bemött vid en sökning på Google av sitt företag eller dess produkter på nätet. Det är inget konstigt alls. Det handlar bara om en ny slags kunskap. Som företagare behöver man älska utveckling, eller att ta hjälp för att hänga med i utvecklingen.

Ett digitalt samhälle

Digitaliseringen är påtaglig och den har kommit in i våra hem för en permanent närvaro. Sakta men säkert så digitaliseras flera av våra dagliga verktyg och vi tar mycket för givet att vara digitaliserat. Bokningssystem, påminnelser, nyhetsflöden och sätten vi betalar med är bara några av de sakerna som vi kanske inte tänker på att de är en del av den digitala revolutionen som har hänt under den senaste tiden. Och i ärlighetens namn så är den väldigt bekväm! Att slippa passa en massa telefontider och sitta i långa telefonköer. Sista utposten skulle väl vara de stora telebolagens kundköer, men till och med vården har successivt i sin linda börjat anamma digitaliseringen och utgår nu från att varje individ har åtminstone en knapptelefon!

 

Oavsett vem du är, äldre eller ung, så har det blivit en självklarhet att kunna sköta ärenden, kolla upp adresser, öppettider, telefonnummer och att handla via nätet. Att som företagare tänka att det inte spelar någon roll hur ofta jag uppdaterar hemsidan, eller om jag ens har någon hemsida. Ja, då har du redan förlorat upp till 90% av dina potentiella kunder. Syns man som företag inte på nätet så är det svårt i dagens digitala samhälle att utvecklas och hitta nya kundkretsar. Hur hittar vi själva i all information som fullkomligt dränker oss idag?

 

Framtiden finns i mobilen

Vi har helt klart skapat oss en så mycket mer bekväm tillvaro med tillgång till allt via mobilen. Genom appar eller mobilanpassade webbshoppar kan vi t ex göra många av våra viktiga bankärenden var som helst, genom ett par knapptryck på våra mobiler. Det är ingen slump att bankkontoren minskar sina lokalytor! För på nätet behövs inga fysiska rum längre. När våra mest nödvändiga tjänster flyttar ut från fysiska rum, är det heller inte konstigt att över 75% av 40-talisterna använder mobilen för digitala tjänster.

 

Kostnaden av att synas på nätet

Det många inte tänker på är att även på nätet krävs "hyror" i form av serverkostnader och domännamn. All datalagring "som sker i molnet" är inte gratis. Men genom att utnyttja en erfaren webbpartner, som Alpacha, så får ni hjälp med er närvaro på nätet. Med ett redan upptaget schema så behöver inte du som företagare sätta dig in i de tekniska delarna när det redan finns tillgängliga experter med den kunskapen.

 

Håll dig friskare med hjälp av digitala system

Med de digitala verktygen behöver vi inte längre ha kostnader för sjukskrivningar, då de kan jobba dygnet runt åt oss. Men för att slippa sjukskrivningar och extra arbetsbelastning så behöver man ett bra system för att hålla ordning. För att ett system ska underlätta för dig så behöver det vara anpassat för just din bransch. Ärendehantering för guld och smyckesbranschen är en sådan.

 

Publicerad: 2018-11-07 08:38

Digitaliserat samhälle kräver minst lika hög service som tidigare, men mer effektiv sådan

 

Har du undrat hur det kommer att bli i framtiden och hur digitaliseringen påverkar din vardag? Alpacha har över 18 års erfarenhet av systemlösningar och kommer på Preciousmässan i veckan att visa upp ny, modern plattform för hur man i butiker kan förenkla arbetsmoment för de anställda och hur ett system kan bidra till snabb och tillförlitlig service till kunderna.

 

Glöm den tiden när man står och handskriver prislappar, letar efter påsar och i värsta fall borttappade delar som din kund med bestämdhet sa fanns vid inlämnande av ett smycke. Nu finns det kompletta Alpachasystemet där du kan göra allt från att följa kundärenden, skicka SMS när ärenden är klara, sätta ärendebeskrivningar och skriva ut prisetiketter direkt från systemet. Prisetiketterna tål dessutom kemikalier som vissa artiklar kanske utsätts för. 

 

Rätt information ger högre kvalitét och större trygghet för dig och dina kunder

 

Många gånger missas information och det blir som "viskleken" när man ska förmedla VAD en kund haft för önskemål och när ärendet vandrat fram och tillbaka mellan olika personer i butiken. Det kan t o m vara så att man inväntar en beställd del, men inte fått information om att den är fördröjd. Då hamnar man också i det läget att någon bör återkoppla till kunden med information i tid, innan kunden undrar vad som har hänt. Genom att skicka SMS direkt till kunden och sätta ärendet på inväntande på ett internt datum, så har både du och dina kollegor en större helhetsbild på ärendet och det är enkelt att följa upp om kunden kommer in. Det är annars en stor tidstjuv.